Lainsäädäntöosaaminen

Lainsäädäntöosaaminen (3 op) osaamistavoitteet:


34. Ymmärrät opettajan toimintaa velvoittavan lainsäädännön ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulutuksessa.
35. Opetat, ohjaat ja arvioit noudattaen opettajan työtä koskevaa lainsäädäntöä.

...



Osoitan osaamista tavoitteeseen 34. ja 35.


Katsoin Maarit Junkkarin vuoden 2017 lainsäädäntöosaamiseen liittyvän laki-ilta -videotallenteen. Tallenteessa käytiin kattavasti läpi ammatillisen koulutuksen lakeja, asetuksia ja ohjeita. Ammatillisen opettajan työhön liittyy paljon erilaisia lakeja, asetuksia ja ohjeita, joita työssä tulee noudattaa. Keskeisimpiä, joita ammatillisessa koulutuksessa opettajana tulee huomioida, ovat perustuslaki, hallintolaki, henkilötietolaki, laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, laki ammatillisesta koulutuksesta, lastensuojelulaki, oppilas- ja opiskeluhuoltolaki. Tallenteessa nousi keskusteluissa esille amisreformi ja SORA-lainsäädäntö, jotka itse koen keskeisiksi ja ajankohtaisiksi asioiksi ammatillisessa koulutuksessa.


Amisreformi




Ammatillisen koulutuksen reformi (amisreformi) tuli voimaan 1.1.2018. Tämä uudistus on herättänyt paljon keskustelua eri foorumeissa. Lähtökohtana amisreformille on ollut tulevaisuuden työelämän tarpeet sekä taloudellinen tilanne. Työskentelin ammatillisessa koulutuksessa opettajana lukuvuotena 2016–2017, jolloin reformista keskusteltiin paljon ja mietittiin uusia toimintatapoja. Reformia kohtaan esiintyi henkilökunnassa silloin paljon ihmettelyä ja hämmennystä. Toki sen ymmärtää, kun on pitkään totuttu toimimaan tietyllä tavalla ja yhtäkkiä täytyykin toimia uudella tavalla – muutosvastarinta oli näkyvissä.

”Ammatillinen koulutus uudistetaan osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Lisäksi lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja sekä puretaan sääntelyä ja päällekkäisyyksiä. -Toimintasuunnitelma strategisen hallitusohjelman kärkihankkeiden ja reformien toimeenpanemiseksi (2015)” Reformin myötä oppimista tapahtuu yhä enenevässä määrin työpaikoilla. Ajattelisin, että se on ihan hyväkin asia, koska käytännön työssähän sitä oppii parhaiten. Toisaalta tämä tarkoittaa sitä, että myös opettajat ovat enemmän tekemisissä työpaikkojen kanssa ja teoriaopinnot vähenevät. Tässä tuleekin sitten ongelma, onko käytännön työssä riittävästi resursseja varattu teoria-asioiden läpikäymiseen. Ajattelisin, että etenkin sosiaali- ja terveyspuolella on tärkeää tietää teoriassa asioita, ennen kuin voi mennä käytännön työtä tekemään. Toinen ongelma, joka tulee eteen, on se, että on työntekijöitä, jotka ovat olleet 30 vuotta samassa työpaikassa ja tehneet työtä samalla tavalla. Tämä tapa ei välttämättä ole se paras ja työntekijä ei ehkä osaa perustella omaa toimintaansa kuin niin, että on aina tehnyt näin. On siis tärkeää, että myös työntekijät päivittävät omaa osaamistaan.

Reformi korostaa yksilöllisyyttä opinnoissa. Eli ei ole enää niin, että kaikki opiskelijat opiskelevat samat asiat samassa ajassa, vaan jokainen opiskelija etenee oman suunnitelman mukaan. Tämän voi joku opettaja kokea työlääksi, koska opiskelijat etenevät eri tahtiin. Toisaalta se vaatii opettajalta hyvää pedagogista suunnitelmaa, jotta opiskelijat voivat edetä omia polkujaan. Kun opettaja on tehnyt hyvän suunnitelman, niin hänen työmäärä ei kuormitu. Digivälineet mahdollistavat nykyään joustavan opiskelun, mutta miten käy opettajien töiden tulevaisuudessa. Moni opettaja varmasti miettii oman työpaikan kohtaloa reformin myötä.

2017 vuoden laki-ilta videotallenteessa tuli esille, että opettaja ei ole pelkästään substanssiosaaja, vaan myös johtaja. Reformin myötä sekä opettajat että opiskelijat joutuvat opettelemaan uudenlaista roolia ja työskentelyä. On hyvä, että opiskelijan aiempaa osaamista voidaan hyödyntää koulutuksessa. Eli jos opiskelija osaa jo jonkin asian, niin sitä asiaa ei tarvitse opetella uudelleen, vaan voi siirtyä seuraavaan aiheeseen. Tässä mielestäni opettaja voisi käyttää johtajuuttaan ja hyödyntää opiskelijan osaamista ja pyytää häntä osoittamaan omaa osaamista myös muille opiskelukavereille. Nopea valmistuminen on toki etu yhteiskunnan kannalta ja ehkä opiskelijankin, mutta liika kiire voi näkyä myös työskentelyn jäljessä. Teenkö työn huolella vai kiirehdinkö hutaisten? Ajattelisin, että sote-puolella ei asioita voi nopeasti hutaista, vaan ne täytyy tehdä huolella. Ei voi esimerkiksi potilaiden lääkkeitä jakaa sinnepäin, vaan ne pitää olla oikein jaettu, koska muuten potilasturvallisuus vaarantuu.

Amisreformi on laaja kokonaisuus ja se sisältää paljon uusia asioita ammatilliseen koulutukseen liittyen. Opetushallituksen sivuilta löytyi hyvä reformin tuki-sivusto, josta löytyy paljon ihan konkreettisia käytännön ohjeita opetustyöhön. On hyvä, että tietoa on saatavilla, sillä kun asia on vielä suhteellisen uusi, niin erilaisia toimintaohjeita on hyvä olla saatavilla.

SORA-lainsäädäntö

Vuoden 2017 Laki-ilta –videotallenteessa mainittiin SORA-lainsäädäntö ja tähän termiin törmäsin itse ensimmäisen kerran ammatillisessa koulutuksessa työskennellessäni ja silloin en ensin tiennyt, mistä oikein on kyse. SORA-säädökset käsittelevät ammatillisessa koulutuksessa opiskeluun soveltumattomuuteen liittyviä ratkaisuja. Opetushallitus on julkaissut tähän oman oppaan, koulutuksen järjestäjille keinoja puuttua opiskeluun soveltumattomuuteen.

Sora-säädöksiä suunniteltaessa keskeisiä arvolähtökohtia ovat olleet esteettömyys, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, vastuullisuus, ennaltaehkäisevyys sekä yhteistoiminnallisuus. Päätavoitteena soralainsäädännössä on turvallisuus sekä opiskelussa että työelämässä. Lähtökohtana on, että jokaisella on samanlainen oikeus opiskeluun. Perustuslain mukaan jokainen ihminen on yhdenvertainen ja tämä pätee myös opiskelussa. Terveydentilaan liittyvä asia ei saa olla esteenä opiskelijaksi ottamiselle. Sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa koulutuksissa opiskelijaksi ei voi kuitenkaan ottaa sellaista, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen, koska niissä on kyseessä potilasturvallisuus. Tämä asia opiskelijoiden on hyvä huomioida jo hakuvaiheessa ja terveyteen liittyviä seikkoja kysytään jo hakulomakkeella.

Aina tilanteet eivät ole niin yksinkertaisia. Käytännön opetustyössä voi tulla tilanteita, jolloin opettajana havaitsee opiskelijan olevan soveltumaton koulutukseen, vaikka hän on opiskelemaan päässytkin. Esimerkiksi ammatillisen koulutuksen opettajana sinulle herää epäily, että lähihoitajaopiskelija käyttää huumeita ja hänellä on mielenterveysongelmia. Tällainen opiskelija ei ole turvallinen itselle eikä muille ja hän ei ole kykenevä työelämään hoitotyössä. Tämä esimerkkitilanne asettaa haasteita koululle, koska opiskelijan tilanne on selvitettävä. Tässä tilanteessa koulu voi hyödyntää SORA-lainsäädäntöä selvittäessä opiskelijan tilannetta.

On tärkeää, että SORA-lainsäädöksestä kerrotaan opiskelijoille. SORA-lainsäädöksestä tulee ilmi, että koulun tulisi kertoa, millaista terveydentilaa ja toimintakykyä ala edellyttää ja tarvittaessa heillä on oikeus pyytää rikosrekisteriä. On tärkeää, että opiskelija on tietoinen tällaisesta lainsäädännöstä. Joskus voi tulla eteen sellaisia asioita opiskelijasta, että ne eivät ole hakuvaiheessa tulleet esille tai ihmisten terveystilanteetkin muuttuvat yllättävän nopeasti.

SORA-lainsäädäntö on tärkeä lainsäädäntö etenkin sosiaali- ja terveyspuolella. Ajattelisin, että on hyvä, että opiskelemaan hakevat jo etukäteen voivat pohtia soveltuvuutta alalle. Tässä vaiheessa voi jo tippua soveltumattomia pois. Siinä on sekin etu, että henkilö ei turhaan hae opiskelemaan alalle, jossa ei pystyisi työllistymään tulevaisuudessa. SORA-lainsäädäntöön tutustuessa tuli mieleeni, että kuinka paljon ihmisiä pääse esimerkiksi sote-puolelle opiskelemaan, vaikka he olisivat soveltumattomia alalle. Toisaalta opiskelija luultavasti itse huomaa jossain vaiheessa opintoja, että ala ei ehkä ole se oikea.

Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että lainsäädäntö ohjaa pitkälti opettajan työtä, mutta myös opiskelijan opiskelua. Amisreformissa ja SORA-lainsäädänössä molemmissa pohjana ovat lainsäädännölliset asiat. Opetustehtävissä on hyvä tietää, mitä lainsäädännöllisiä asioita tulee huomioida työssä. Hämmästyksekseni erilaisia lakeja, asetuksia ja säädöksiä on yllättävän paljon. Kuten Maarit Junkkarin laki-ilta –videotallenteessa tuli ilmi, niitä ei tarvitse osata ulkoa. Riittää, kun muistaa finlex.fi ja sieltä voi käydä tarkistamassa ajantasaisen lainsäädännön.



LÄHTEET

Opetushallitus 2015.  Koulutuksen järjestäjille keinoja puuttua opiskeluun soveltumattomuuteen. Uudistettu opas SORA-säädösten ja –määräysten toimeenpanoon ammattikoulutuksessa. https://www.oph.fi/download/170668_koulutuksen_jarjestajille_keinoja_puuttua_opiskeluun_soveltumattomuuteen.pdf. Viitattu 4.8.2018

Opetus- ja kulttuuriministeriö 2018. https://minedu.fi/amisreformi. Viitattu 3.8.2018

Reformin tuki 2018. https://www.oph.fi/reformintuki. Viitattu 3.8.2018


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomenna se alkaa! Nimittäin opetusharjoittelu. Nyt on suunnitelmat tehty koko opetusharjoitteluun ja mielenkiinnolla odotan ensi viikkoa....