Tutkimus- ja kehittämisosaaminen



Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (2 op) osaamistavoitteet:


36. Tiedät ammatillisen koulutuksen / korkeakoulutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeisiä linjauksia.
37. Ymmärrät, miten opetustyö integroidaan oppilaitoksen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI).
38. Kehität omaa toimintaasi opettajana ja ohjaajana keräämäsi palautteen perusteella.
39. Reflektoit omaa suunnittelu-, toteutus- ja arviointiosaamistasi koko opettajaopintojen ajan.



Osoitan osaamista osaamistavoitteeseen 37.

Haastattelin opetusharjoittelun aikana ammatillisen koulutuksen opettajaa, jolla on laaja kokemus työskentelemisestä erilaisissa projekteissa.

Haastattelussa ilmeni, että projektit ovat lähes aina opetuksen kehittämishankkeita. Kansainväliset hankkeet eivät aina liity opetuksen kehittämiseen, sillä ne liittyvät yleensä opiskelijoiden työssäoppimiseen ulkomailla. Tarve erilaisille projekteille ja hankkeille tulee opetuksesta. Haastateltava kertoo, että hän on hakenut lähes poikkeuksetta vain opetushallituksen jakamia valtionavustuksia projekteihin.

Tällä hetkellä yksi ongelma projekteihin liittyen on se, kuinka saada tulokset integroitua käytäntöön. Tuloksia esitellään monella eri tavalla, mutta ne eivät vain jalkaudu käytäntöön. Esimerkiksi ennen reformia heillä oli projekti juuri reformiin liittyen, mutta siitä tulokset eivät jalkautuneet käytäntöön. Haastattelussa tuli ilmi, että esimiehet ovat avainasemassa projektien käytäntöön juurruttamisessa. Kun projektien tulokset eivät integroidu käytäntöön, niin työntekijät lähestyvät projekteissa olleita opettajia sitten, kun ongelmia käytännön työssä tulee eteen.

Projektien kautta on saatu myös hyviä kokemuksia, jotka on jalkautunut käytännöksi. Oppimisosasto on yksi kehittämishankkeen tulos, joka on otettu opetusmenetelmäksi. Erilaisia näyttöjen kehittämisiä on ollut myös. Opetusmenetelmän kehittäminen on vaatinut panostusta opetushenkilöstön lisäksi myös käytännön työpaikoilta sekä opiskelijoilta.

Ammatillisella puolella määrärahoja on vähennetty ja erityisesti hanketoiminta on huonoissa kantimissa. Tämä on huolestuttavaa, koska erilaisten projektien avulla työtä olisi mahdollista kehittää. Kaiken kaikkiaan tällä hetkellä ammatillisella puolella energia menee reformiin ja sen tuomiin muutoksiin ja uudistuksiin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomenna se alkaa! Nimittäin opetusharjoittelu. Nyt on suunnitelmat tehty koko opetusharjoitteluun ja mielenkiinnolla odotan ensi viikkoa....