Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (2 op) osaamistavoitteet:
36. Tiedät ammatillisen koulutuksen / korkeakoulutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskeisiä linjauksia.
37. Ymmärrät, miten opetustyö integroidaan oppilaitoksen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan (TKI).
38. Kehität omaa toimintaasi opettajana ja ohjaajana keräämäsi palautteen perusteella.
39. Reflektoit omaa suunnittelu-, toteutus- ja arviointiosaamistasi koko opettajaopintojen ajan.
Osoitan osaamista osaamistavoitteeseen 37.
Haastattelin opetusharjoittelun aikana ammatillisen
koulutuksen opettajaa, jolla on laaja kokemus työskentelemisestä erilaisissa
projekteissa.
Haastattelussa ilmeni, että projektit ovat lähes aina
opetuksen kehittämishankkeita. Kansainväliset hankkeet eivät aina liity
opetuksen kehittämiseen, sillä ne liittyvät yleensä opiskelijoiden
työssäoppimiseen ulkomailla. Tarve erilaisille projekteille ja hankkeille tulee
opetuksesta. Haastateltava kertoo, että hän on hakenut lähes poikkeuksetta vain
opetushallituksen jakamia valtionavustuksia projekteihin.
Tällä hetkellä yksi ongelma projekteihin liittyen on
se, kuinka saada tulokset integroitua käytäntöön. Tuloksia esitellään monella
eri tavalla, mutta ne eivät vain jalkaudu käytäntöön. Esimerkiksi ennen
reformia heillä oli projekti juuri reformiin liittyen, mutta siitä tulokset eivät
jalkautuneet käytäntöön. Haastattelussa tuli ilmi, että esimiehet ovat avainasemassa
projektien käytäntöön juurruttamisessa. Kun projektien tulokset eivät
integroidu käytäntöön, niin työntekijät lähestyvät projekteissa olleita
opettajia sitten, kun ongelmia käytännön työssä tulee eteen.
Projektien kautta on saatu myös hyviä kokemuksia,
jotka on jalkautunut käytännöksi. Oppimisosasto on yksi kehittämishankkeen
tulos, joka on otettu opetusmenetelmäksi. Erilaisia näyttöjen kehittämisiä on
ollut myös. Opetusmenetelmän kehittäminen on vaatinut panostusta
opetushenkilöstön lisäksi myös käytännön työpaikoilta sekä opiskelijoilta.
Ammatillisella puolella määrärahoja on vähennetty ja
erityisesti hanketoiminta on huonoissa kantimissa. Tämä on huolestuttavaa,
koska erilaisten projektien avulla työtä olisi mahdollista kehittää. Kaiken
kaikkiaan tällä hetkellä ammatillisella puolella energia menee reformiin ja sen
tuomiin muutoksiin ja uudistuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti