Pedagoginen osaaminen 1 (5 op) osaamistavoitteet:
1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat.
2. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen ohjauksen käytänteitä ja ohjausmuotoja.
3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen pedagogisesti perustellun opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.
4. Ymmärrät arvioinnin tehtävät ja tavoitteet oppimisprosessissa.
5. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt.
...
...
Tässä blogitekstissä osoitan osaamista tavoitteeseen 2. ammatillisen
koulutuksen ohjauksen käytänteistä ja ohjausmuodoista.
Olen työskennellyt ammatillisessa koulutuksessa
hoitotyön opettajana. Ohjaus käytänteissä ja ohjausmuodoissa on eroja eri
aloilla, mutta jokaisessa ammatillisessa koulutuksessa tulisi olla
ohjaussuunnitelma, joka on tehty opetushallituksen ohjeistuksen mukaan koulutukseen
sopivaksi. Opettaessani tulevia lähihoitajia olen ohjannut heitä monenlaisissa
tilanteissa. Ohjaustilanteita on ollut teoriaopinnoissa, joissa olen
esimerkiksi ohjannut heitä ammatilliseen käyttäytymiseen. Tällaisia tilanteita
on ollut muun muassa oikeanlainen pukeutuminen, hygienia-asiat ja kielenkäyttö.
Erityisesti juuri perusopetuksesta päässeet nuoret tarvitsevat paljon ohjausta
ammatilliseen kasvuun. Ohjaustilanteita on tullut myös opiskelijan
työssäoppimispaikoilla. Työssäoppimispaikoilla olemme opiskelijan kanssa
keskustelleet tavoitteista ja näyttösuunnitelmista sekä työvuoroista.
Ohjaustilanteet ovat voineet myös liittyä ongelmienratkaisuihin, kuten opiskelijan
sairauslomaan ja näyttöjen hylkäämiseen.
Ohjaustilanteita on tullut myös opiskelijan
oppimisvaikeuteen liittyen, kuten lukivaikeus. Tällöin olemme esimerkiksi
yhdessä erityisopettajan ja opiskelijan kanssa miettineet vaihtoehtoja kurssin
suorittamiseen. Erilaiset opiskelijoiden käytösongelmat ovat olleet myös
ohjaustilanteiden kohteena. Ammatillisessa koulutuksessa toimii
opiskelijahuolto ja oppilaan ohjaus. Joskus olen ohjannut opiskelijoita opon
juttusille tai kuraattorille. Ammatillisessa
koulutuksessa toimii myös opiskeluhuoltotyöryhmä, johon opiskelijan voi myös
ohjata. Työskennellessäni kouluterveydenhoitajana perusopetuksen puolella
osallistuin oppilashuoltoryhmiin terveydenhoitajan roolissa, missä oli yleensä paikalla
kuraattori, opo, terveydenhoitaja, erityisopettaja, rehtori ja mahdollisesti
oppilas vanhemman kanssa. Oppilashuoltoryhmissä pureuduimme oppilaan ongelmaan
ja yritimme löytää siihen ratkaisua.
Ohjaustilanteet ovat itsellekin aina oppimistilanne.
Jokainen ohjaustilanne on ainutlaatuinen. Se mikä on sopinut toiselle, ei
välttämättä sovi toiselle. Ajattelisin, että tämä onkin sen ohjaustilanteen
haaste. Mielestäni ohjaustilanteessa on tärkeää, että löydetään ratkaisu
asialle ja että opiskelija myös itse on
motivoitunut ja ymmärtänyt ohjattavan asian. Haasteellista ohjauksessa on,
kuinka saada opiskelija motivoitumaan ja sitoutumaan ohjaukseen. Etenkin, jos
ohjaustilanteet tapahtuvat suuremmissa ryhmissä, kuinka varmistetaan se, että ohjaus
on ollut vaikuttavaa. Ohjaustilanteiden myötä olen oppinut, että hyvällä
vuorovaikutuksella saadaan jo paljon aikaan.
Osaamistavoitteet 1,3,4 ja 5 osaamiseni on tunnustettu opetustyökokemukseni perusteella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti