Turvallisuusosaaminen (2 op) osaamistavoitteet:
20. Otat opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa huomioon opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden.
21. Opetat, ohjaat ja arvioit opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden huomioon ottaen
...
Käsitteet:
Lait ja dokumentit
Pelastuslaki, 2011. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=pelastuslaki.
Viitattu 27.8.2018.
Turvallisuuskartoitus ja -suunnitelma
Osoitan osaamista tavoitteeseen 20. ja 21.
Käsitteet:
Fyysinen
turvallisuus:
Fyysisellä turvallisuudella tarkoitetaan sitä, että
koulurakennus, opetustilat ja ulkotilat ovat turvallisia, toimivia ja
ergonomisia sekä esteettömiä. (Oph 2018) Yleensä on hyvä olla yhteydessä
kiinteistöhuoltoon tai talonmieheen, mikäli huomaa turvallisuudessa tai
laitteiden toimivuudessa jotain ongelmaa. Lukitusjärjestelmät ja kulunvalvonta
ovat myös fyysiseen turvallisuuteen liittyviä asioita eli opettajana minun
tulee huolehtia, että lukitsen ovet ohjeiden mukaan.
Fyysiseen turvallisuuteen kuuluu myös riittävä
ilmanvaihto, lämpö, ääniympäristö ja valaistus. (OPH 2018). Jos huomaan
koulurakennuksessa lämmöntuotannossa ongelmia, minun tulee välittää tieto
asiasta sitä hoitavalle taholle. Esimerkiksi talvella opetustiloissa voi olla
kylmä. Riittävään valaistukseen tulee kiinnittää myös huomiota, jotta
opiskelijat näkevät riittävästi. On hyvä myös huomioida, että ei ole
välttämättä paras ratkaisu pitää kaikkia valoja opetustilassa päällä, vaan osa
valoista voi olla pois. Nykyään opetustiloissa on yleensä koneelliset
ilmanvaihdot, mutta taukojen yhteydessä on hyvä vähän tuulettaa luokkatilaa ja
opiskelijoita on hyvä pyytää myös käymään opetustilasta taukojen aikana pois.
Nykyään on paljon keskusteltu koulurakennusten sisäilmaongelmista, niin ne ovat
yksi fyysiseen turvallisuuteen liittyvä asia, joka tulee huomioida.
Fyysiseen turvallisuuteen kuuluu palo- ja
poistumisturvallisuus sekä häiriötilanteissa toimiminen. (OPH 2018.) Tämä on
tärkeä osa-alue ottaa huomioon, etenkin kun menee opettajaksi uuteen paikkaan.
On hyvä selvittää oppilaitoksen palo- ja pelastussuunnitelma. Oppilaitoksissa
harjoitellaan säännöllisesti palo- ja pelastustilanteita. Olen itse ollut
mukana tällaisessa harjoituksessa, jossa meidän piti pelastautua luokkatilaan.
Fyysiseen turvallisuuteen sisältyy myös hygienia ja
tilojen siivottavuus. (OPH 2018) Oma alani on sosiaali- ja terveysala ja
näkisin tämän hyvin tärkeänä osa-alueena koulurakennuksessa, jossa opetetaan
tulevia hoitoalan ihmisiä. On tärkeää, että tilat ovat hygieeniset, koska näin
voidaan ehkäistä erilaisten tautien leviäminen, joka liittyy myös fyysiseen
turvallisuuteen.
Kalusteiden, varusteiden ja irtaimiston
standardinmukaisuus ja turvallisuus sisältyy fyysiseen turvallisuuteen (OPH
2018). Hoitoalan opetuksessa tämä osa-alue on tärkeää, sillä esimerkiksi
hoitotyön opetuksessa voi olla käytössä erilaisia hoitotyön laitteita, joiden
toimintaan tulee kiinnittää huomiota säännöllisesti.
Psyykkinen
turvallisuus:
Psyykkiseen turvallisuuteen sisältyy kannustava ja
hyvä ilmapiiri. (AVI 2016) Opettaessani minun tulisi pyrkiä luomaan
opiskelijoiden keskuuteen hyvää ja avointa ilmapiiriä. Ajattelisin, että
opettajana voin käyttää erilaisia ryhmäytymisen keinoja kannustavan ja
positiivisen ilmapiirin luomiseen.
Psyykkiseen turvallisuuteen kuuluu myös kunnioittaminen
ja kuuntelu. (AVI 2016) Opettajana minun on tärkeää kunnioittaa opiskelijoita.
Hoitotyön opetuksessa useasti opiskelijat harjoittelevat esimerkiksi pistämistä
toisilleen. Tällaisissa tilanteissa voi tulla eteen, että opiskelija ei halua
häntä pistettävän, joten silloin on tärkeää kunnioittaa opiskelijan päätöstä.
Opiskeluaikana opiskelijoilla voi olla paljon huolenaiheita, voi olla paljon tekemättömiä
opiskelutehtäviä, huolia parisuhteessa tai perheen kanssa. Tällöin on tärkeää
kuunnella opiskelijaa ja tarvittaessa ohjata häntä opiskeluhuollon piiriin
kuten terveydenhoitajalle, kuraattorille tai opolle.
Sosiaalinen
turvallisuus:
Sosiaaliseen turvallisuuteen kuuluu ryhmän
yhteisöllisyys ja me-hengen luominen. (AVI 2016). Opettajana voin pyrkiä
edistämään luokan hyvää henkeä esimerkiksi erilaisilla pedagogisilla
ratkaisuilla. On tärkeää, että luokassa saadaan hyvä yhteisöllinen
ajattelutapa. Tämä voi auttaa myös opiskelijoiden motivaatioon.
Sosiaaliseen turvallisuuteen liittyy myös
kiusaamattomuus. (AVI 2016) Opettajan on hyvä seurata opiskeluryhmien
toimintaa. Jos siellä esiintyy kiusaamista tai syrjimistä, niin siihen tulisi
puuttua. Kiusaamistilanteisiin on kehitetty erilaisia työmalleja, kuten
kiva-koulu ja verso. Näitä malleja voi hyödyntää oppilaitoksessa, jotta
sosiaalinen turvallisuus lisääntyy. Ajattelisin, että kiusaaminen on nykyään
hyvin vaikea havaita, etenkin ammatillisessa oppilaitoksessa työskennellessä,
kun opiskelijat ovat jo vanhempia. Kiusaaminen voi usein tapahtua somessa,
josta opettajana et tiedä yhtään mitään, siihen on tällaisissa tilanteissa
vaikea puuttua. Ajattelisin, että opettajana voin jollain tapaa ainakin syrjimistä
ehkäistä pedagogisilla ratkaisuilla. Esimerkiksi, jos tehdään ryhmätöitä, niin
ei anneta opiskelijoiden valita ryhmiä, vaan olisi hyvä käyttää ryhmien
muodostamiseen jotain menetelmää.
Alaikäisten opiskelijoiden kanssa työskennellessä
tulisi tehdä yhteistyötä myös vanhempien kanssa, koska se vaikuttaa myös sosiaaliseen
turvallisuuteen. (AVI 2016) Omakohtainen kokemukseni on, että ammatillisessa
koulutuksessa yhteistyö vanhempien kanssa on vähäisempää kuin esimerkiksi
perusopetuksessa. Tässä voi olla syynä se, että vanhemmat antavat jo omille
lapsilleen enemmän vastuuta huolehtia omista asioista, koska lähestyvät jo
täysi-ikäisyyttä. Ajattelisin kuitenkin, että murrosikäinen nuori on
haavoittuvassa iässä, joten välittävät ja huolehtivaiset aikuiset ovat tärkeitä
tukipilareita.
Lähteet:
OPH 2018. https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/turvallisuuden_osa-alueita/.
Viitattu 3.7.2018.
AVI 2016. https://www.avi.fi/documents/10191/7538311/Koulun+turvallisuusjohtaminen_MikkoLepp%C3%A4nen.pdf/1bf2ecf5-1655-4647-ac2e-b97798652c1d.
Viitattu 3.7.2018
Lait ja dokumentit
Pelastuslaki
Tarkastelen pelastuslakia sosiaali- ja terveysalan
opetuksen näkökulmasta. Opettajan työssä minun tulee huomioida ainakin 3 §
yleinen toimintavelvollisuus. Tämä tarkoittaa, että huomattuani onnettomuus tai
tulipalo, minun on välittömästi ryhdyttävä toimiin vaarassa olevien
pelastamiseksi. Minun tulee tehdä hätäilmoitus ja omien kykyjen mukaan ryhtyä
pelastustoimiin.
Opettajan työssä minun tulee huomioida myös 4 §
huolellisuusvelvollisuus. Tämä tarkoittaa opettajan työssä, että täytyy olla
huolellinen kaikissa toiminnoissaan, jotta vältytään onnettomuuksilta ja
tulipalolta. On tärkeää, että koululla olisi esimerkiksi vastuuhenkilö
pelastusasioissa, joka huolehtisi, että jokaisella opettajalla olisi
ajanmukaiset tiedot asioista.
3 luku oikeastaan kokonaisuudessaan kuuluu
toiminnanharjoittajalle eli oppilaitokselle. Oppilaitoksen tulee olla
sellaisessa kunnossa, että se on paloturvallinen ja pelastustiet ovat avoimena.
Opettaja voi ainoastaan omalla toiminnallaan huomauttaa, jos jokin asia on
turvallisuuden näkökulmasta vialla, kuten uloskäytävät ovat tukittu.
Oppilaitosten tulee laatia pelastussuunnitelma ja
sen laatiminen perustuu pelastuslakiin (379/2011) ja valtioneuvoston asetukseen
pelastustoimesta (407/2011). Pelastussuunnitelmassa tulee olla seuraavat asiat
selostettuna:
- vaarojen
ja riskien tunnistamisesta ja ehkäisemisestä
- rakennuksen
ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä
- käyttäjille
annettavista ohjeista onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja
vaaratilanteissa toimimiseksi
- mahdollisista
muista omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä.
Harjoittelupaikassa tutustuin heidän
pelastussuunnitelmaan. Pelastussuunnitelmassa on kuvattu kaikki lain vaatimat
asiat. Siellä oli kuvattuna:
·
vaaratilanteet ja niiden vaikutukset
·
toimenpiteet vaaratilanteiden
ehkäisemiseksi
·
poistumis- ja suojautumismahdollisuudet
sekä sammutus- ja pelastustehtävien järjestelyt
·
turvallisuudesta vastaavat henkilöt ja
turvallisuuskoulutus
·
turvallisuusmateriaali
·
ohjeet erilaisia onnettomuus-, vaara- ja
vahinkotilanteita varten
On tärkeää, oppilaitoksen pelastussuunnitelmaan perehtyy,
kun menee opettajaksi uuteen paikkaan. Esimerkiksi jos olet opettamassa
oppilaitoksessa ja yhtäkkiä tuleekin tilanne, että opiskelijoiden on
poistuttava luokkatilasta. Tällöin opettajan tulee tietää, miten toimia. Harjoittelupaikan
pelastussuunnitelmassa oli esimerkiksi kuvattuna tarkasti, miten
pelastautumistilanteissa toimitaan ja minne kokoonnutaan. Siellä oli nimetyt
henkilöt, jotka varmistavat että oppilaitos on tyhjillään.
Lähteet:
OPH, 2018. https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/suunnitelmat_ja_asiakirjat/pelastautumiseen_liittyvat_suunnitelmat.
Viitattu 27.8.2018.
Työturvallisuuslaki
Tässä pohdin sosiaali- ja terveysalan opettamiseen liittyviä
työturvallisuusasioita työturvallisuuslain pohjalta. Sosiaali- ja
terveyspuolella työturvallisuus on tärkeässä asemassa ja sen huomioiminen
opettajan työssä kuuluu niin opetukseen oppilaitoksessa, opiskelijoiden
työssäoppimispaikoissa sekä kulkemisessa oppilaitoksen ja työssäoppimispaikkojen
välillä. Työturvallisuusasiat on tärkeä tuoda esille myös opiskelijoille, koska
heidän tulee omassa työskentelyssä työssäoppimispaikoissa kiinnittää näihin
asioihin huomiota.
Opetukseen oppilaitoksessa sisältyy monia
työturvallisuuteen liittyviä seikkoja. 18 § työntekijän yleiset velvollisuudet
kuuluu opettajan työhön eli tulee noudattaa työnantajan antamia ohjeita
työturvallisuudesta sekä edistettävä itse työturvallisuutta työpaikalla. 19 §
vikojen ja puutteellisuuksien poistaminen ja niistä ilmoittaminen on tärkeää opettajan
työssä. Opetustyössä tulee välittömästi ilmoittaa esimerkiksi luokkatilojen-
tai laitteiden vioista työnantajalle. Jos huomaan esimerkiksi hoitotyöhön
liittyvissä laitteissa tai koneissa vikaa, niin tulee ne välittömästi poistaa
käytöstä. Tällä tavalla myös näytetään opiskelijoilla mallia siitä, miten
käytännön työssä toimitaan, kun laitteissa ilmenee ongelmia.
Opetustilojen tulee olla turvallisia ja terveellisiä
(32 §) sekä ilmanvaihdon riittävää (33 §). Luokkatilojen tulisi olla
oppilasmäärään nähden oikeankokoisia eli kaikille tulisi olla istumapaikat (33
§) ja valaistuksen riittävää (34 §). Opettajana on hyvä huolehtia myös
yleisestä siisteydestä ja järjestyksestä (36 §). On hyvä, että tavarat viedään
takaisin niille tarkoitetuille paikoille, eikä jätetä esimerkiksi tukkimaan
uloskäytäviä, koska ne vaarantavat hädän hetkellä kaikkien turvallisuuden.
Opettajan työssä on myös paljon näyttöpäätetyöskentelyä
(26 §), joten se asia tulee huomioida työskennellessä ja tähän liittyy myös
ergonomiset asiat. 24 § työpisteen ergonomia, työasennot ja työliikkeet tulee
huomioida opetustyössä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että tuolit tulisi olla
säädettäviä ja lisäksi opetuksen aikana olisi hyvä välillä vaihtaa työasentoja.
Hoitotyön opetuksessa tulee lisäksi huomioida työasennot ja työliikkeet. Kun
opiskelijoille opetetaan esimerkiksi potilaan vuoteeseen pesua, niin tässä
tulee ottaa huomioon myös omat työskentelyasennot eli tulee olla sähköinen
potilasvuode, jota voi siirrellä ja nostaa eri korkeudelle ja tarvittaessa
käyttää erilaisia hoitotyön apuvälineitä.
Sosiaali- ja terveyspuolen opetuksessa tulee
huomioida työvälineiden käyttö (21§). Esimerkiksi opetuksen aikana voidaan
harjoitella pistämistä opiskelijoiden kanssa, jolloin ollaan tekemisissä
neulojen kanssa ja tämä vaatii tarkkuutta työskentelyssä, jotta ei pääse tapaturmia
syntymään.
Opetuksessa tulee aina huomioida myös väkivallan
uhka (27 §) ja häirintä (28 §). Näihin asioihin liittyen opettajana on hyvä
selvittää, kuinka toimitaan väkivaltatilanteissa oppilaitoksessa. Opettajana
voi joutua häirinnänkohteeksi, tähän voi esimerkiksi vaikuttaa muuttamalla oma
henkilökohtainen puhelinnumero salaiseksi. Häirintää voi tapahtua opetuksen
aikana ja tähän opettajan pitää puuttua. Nykyään some on oiva paikka
häirinnälle ja sitä voi olla opettajana vaikea havaita.
Opiskelijoiden työssäoppimispaikoissa tulee
huomioida opettajana hygieniasyistä etenkin henkilösuojainten käyttö ja
työvaatetus (20 §). Mikäli menee sellaiselle työpaikalle, jossa on jokin
epidemia liikkeellä, on hyvä huolehtia omasta suojautumisesta. Työturvallisuuden
näkökulmasta sosiaali- ja terveyspuolen opetustyössä on hyvä huomioida myös
matkustaminen oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä. Nykyään on hyvä suosia
myös digivälineitä ohjausasioissa, mikä vähentää myös matkustamista ja lisää
näin ollen työturvallisuutta.
Kun opettajana menee uuteen oppilaitokseen, on
tärkeää, että työnantaja perehdyttää työntekijän työtilojen ja työvälineiden
asianmukaiseen käyttämiseen. Myös opettajalla on velvollisuus ohjata
opiskelijat turvalliseen työskentelyyn oppilaitoksessa.
Lähteet:
Työturvallisuuslaki. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738#L5P36.
Viitattu 24.7.2018
Laadittavat
suunnitelmat
Opetushallituksen sivuilta löytyi hyvä kuvio (ks.
alla), jossa mielestäni hyvin ja selkeästi tulee esille turvallisuuden
edistämiseen liittyvät lait, asiakirjat ja toimintaohjeet.

Opettajana on hyvä tietää, mitkä lait liittyvät
turvallisuuteen, vaikka niiden tarkempaa sisältö ei tiedäkään, niin ne voi
käydä tarkistamassa www.finlex.fi.
Velvoittavat asiakirjat on myös hyvä tiedostaa. Voihan olla, että opettajana
olet tekemässä oppilaitokselle turvallisuuskansiota ja silloin on olennaista
tietää, mitä pelastussuunnitelma pitää sisällään. Sama koskee opiskelijahuollon
osalta.
Kriisi-, uhka- ja vaaratilanteiden varalle on hyvä
selvittää sekä itselle opettajana että opiskelijoille, kuinka tulee toimia.
Jokaisessa oppilaitoksessa tulisi olla turvallisuussuunnitelma, jossa on
kerrottu tarkasti kuinka tulee toimia akuuteissa tilanteissa. Uhkaavan
tilanteen sattuessa eteen, tulee tietysti soittaa hätäkeskukseen ja sieltä saa
sitten lisätietoja. Suojautumisessa toimitaan erikseen annettujen ohjeiden
mukaisesti. Evakuointi tilanteessa toimitaan pelastussuunnitelman mukaan.
Kriisitilanteiden jälkeen voi olla tarvetta sekä opettajilla että oppilailla
tilanteen purkuun ja jälkihoitoon, jotka toteutetaan turvallisuussuunnitelman
mukaisesti.
Harjoittelupaikassani selvitin, millaisia eri
suunnitelmia ja toimintaohjeita heillä on. Siellä on pelastussuunnitelma, johon
on sisällytetty myös turvallisuusasiat. Erikseen on kriisitoimintaohjeet, jossa
on tarkasti kuvattu, kuinka esimerkiksi kuolema-tilanteissa menetellään. Harjoittelupaikassani
oli myös opiskelun hyvinvointisuunnitelma, jossa on hyvinvointiasioita,
vaikutusmahdollisuuksia, turvallisesta oppimisympäristöstä, kodin ja koulun
yhteistyöstä sekä päihdetyön toimintamalli.
Lähteet:
Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusopas.
https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/.
Viitattu 8.8.2018.
Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusopas.
Kriisi-, uhka- ja vaaratilanteet. https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/turvallisuuden_johtaminen/kriisi_uhka_ja_vaaratilanteet.
Viitattu 8.8.2018.
Oppilas- ja opiskeluhuollon opas. Yhteisöllinen
oppilashuolto. Äkilliset kriisit sekä uhka- ja vaaratilanteet ja niihin
varautuminen. https://www.oph.fi/oppilashuollon_opas/yhteisollinen_oppilashuolto/akilliset_kriisit_uhka-_ja_vaaratilanteet.
Viitattu 8.8.2018.
Turvallisuuskansio
Olin opetusharjoittelussa JEDU:ssa Ylivieskan
toimipisteessä. Perehdyin siellä heidän turvallisuuskansioon. Kansiosta löytyi
paljon asioita turvallisuuteen liittyen, jotka on jokaisen uuden opettajan hyvä
lukea. Harjoittelupaikassani pelastussuunnitelmaan oli sisällytetty myös
turvallisuusasiat. Kirjaan tähän alle pelastussuunnitelman sisällön:
·
PELASTUSSUUNNITELMAN PERUSTEET
o
SUUNNITELMAN TARKOITUS
o
LAKI- JA ASETUSPERUSTEET
o
KOHTEEN YLEISTIEDOT
o
SUOJELTAVA HENKILÖSTÖ
o
LIITYNNÄT PELASTUSTOIMEEN
·
VAARATILANTEET JA NIIDEN VAIKUTUKSET
o
VAARATILANTEIDEN ARVIOINTIMENETTELY
o
VAARATILANTEIDEN JA NIIDEN VAIKUTUSTEN
ARVIOINTI
o
VAARAA TUOTTAVAT AINEET
·
TOIMENPITEET VAARATILANTEIDEN
EHKÄISEMISEKSI
o
PALOTURVALLISUUS
§ Tulitöiden
paloturvallisuus
§ Tuhopolttojen
torjunta
§ Oma
palotarkastus
§ Jälkivahinkojen
torjunta
o
VAARALLISET AINEET
o
TYÖSUOJELU JA ENSIAPUVALMIUS
o
ILKIVALLAN JA RIKOSTEN EHKÄISY
o
TIETOTURVALLISUUS
o
VARAUTUMINEN VAARATILANTEISIIN
KIINTEISTÖN HUOLLOSSA
·
POISTUMIS- JA SUOJAUTUMISMAHDOLLISUUDET
SEKÄ SAMMUTUS- JA PELASTUSTEHTÄVIEN JÄRJESTELYT
o
RAKENNUKSESTA POISTUMINEN JA KOKOONTUMISPAIKAT
o
SAMMUTUS- JA PELASTUSTEHTÄVIEN
JÄRJESTELYT
o
VÄESTÖNSUOJAT
§ Väestönsuojat
ja suojien käyttösuunnitelmat
·
TURVALLISUUDESTA VASTAAVAT HENKILÖT JA TURVALLISUUSKOULUTUS
o
TURVALLISUUSHENKILÖT
o
TURVALLISUUSKOULUTUS
§ Turvallisuushenkilöstön
koulutustilanne
·
TURVALLISUUSMATERIAALI
·
OHJEET ERILAISIA ONNETTOMUUS-, VAARA- JA
VAHINKOTILANTEITA VARTEN
o
YLEISET TOIMINTAOHJEET ONNETTOMUUKSIEN
VARALTA
§ Sisäiset
hälytysjärjestelyt
§ Rakennuksesta
poistuminen
§ Hätäilmoituksen
teko
§ Vahingosta
toipuminen
·
ONNETTOMUUSKOHTAISET TOIMINTAOHJEET
o
Toimintaohje tulipalon sattuessa
o
Toimintaohje tapaturman tai sairaskohtauksen
sattuessa
o
Toimintaohje uhkaavan henkilön
kohtaamistilanteessa
o
Toimintaohje pommiuhkaustilanteessa
o
Toimintaohje varkaus- tai ryöstötapauksessa
o
Toimintaohje sähkökatkon sattuessa
o
Toimintaohje kaasuvaarassa
o
Toimintaohje säteilyvaarassa
o
Toimintaohje väestönsuojaan
suojauduttaessa
Pelastussuunnitelmassa oli todella tarkasti kuvattu
erilaisia toimintaohjeita ja sinne oli myös nimetty vastuuhenkilöitä. Harjoittelupaikassani
oli myös erikseen kriisitoimintaohje, jossa oli kuvattuna toimintaohjeita
erilaisiin kriisitilanteisiin.
Turvallinen arki
1. Kiusaaminen http://youtu.be/8wE4uVNHK9E
Tässä tilanteessa opettaja toimi hätiköidysti ja
ajatteli asiaa liian lyhytnäköisesti. Hänen olisi pitänyt ensin selvittää
tilannetta, mitä on tapahtunut, miksi leivänpalat ovat pöydällä. Opettaja ei
antanut opiskelijalle mahdollisuutta kertoa tapahtunutta. Opettajan olisi
pitänyt kuunnella, mitä opiskelija kertoo tapahtuneen. Hänen olisi pitänyt
kysyä tapahtuneesta myös muissa pöydissä istuvilta opiskelijoilta.
Kiusaamistilanteessa opettajan tulisi huomioida molempien osapuolten näkemys
sekä sivusta seuranneiden näkemys tilanteesta ennen kuin ohjeistaa siivoamaan
tai muihin jatkotoimenpiteisiin.
2. Sairaskohtaus http://youtu.be/8wE4uVNHK9E
Opettaja ei toiminut tilanteessa oikein. Opettajan
olisi pitänyt heti reagoida, kun opiskelija valitteli jaksamistaan. Hänen olisi
pitänyt pysähtyä ja mennä tiedustelemaan opiskelijan vointia. Opiskelutoverit
olisivat myös voineet sanoa opettajalle isompaan ääneen hänen sairaudestaan ja
varsinkin siinä vaiheessa, kun hän jäi matkasta.
Kyseessä luultavasti oli liikunnanopettaja ja
lähtökohta olisi, että opettajalla tulisi olla tieto sellaisesta sairaudesta
joka vaikuttaa opiskeluun. Voihan olla, että opiskelija ei ole ilmoittanut
sairaudesta. Opettaja oli voinut tunnin alussa kysyä opiskelijoista, onko
heille terveydessään estettä lenkkeilyyn. Jos opettajalla oli tieto
sairaudesta, hän olisi voinut kyseiselle opiskelijalle järjestää vaihtoehtoista
liikuntatoimintaa. Opettaja olisi muutenkin voinut juosta viimeisenä, jotta hän
voisi paremmin seurata ryhmän toimintaa.
3. Tulipalo http://youtu.be/kysAtI03Wig
Opettaja parkkeerasi auton pelastustielle. Autoa ei
koskaan saa parkkeerata pelastustielle, oli kyseessä sitten millainen tilanne
tahansa. Opettajalla ei ollut tiedossa koulun palo- ja pelastussuunnitelma.
Aina täytyy perehtyä etenkin uutena opettajana kaikkiin koulun
turvallisuusohjeisiin, jotta osaa toimia hädänhetkellä oikein. Opettaja on
luokasta vastuussa. Hänen olisi tullut johtaa luokkaa ja pysyä tilanteessa
rauhallisena ja määrätietoisena. Hänen olisi tullut ohjata rauhallisesti oikeaa
reittiä opiskelijat yhteisesti sovittuun kokoontumispaikkaan. Tavarat olisivat
saaneet jäädä paikoilleen. Opettajan tulee varmistua siitä, että kaikki
opiskelijat pääsevät turvallisesti ulos.
4. Uhkatekijä http://youtu.be/TEnnvqxUMCk
Opettaja olisi voinut esimerkiksi kiertää kaikilta
katsomassa tehtävät tekemättä siitä sen suurempaa numeroa. Nyt hän otti yhden
silmätikuksi ja vaikutti siltä, että hän on aiemminkin ollut kyseisen opettajan
silmätikkuna. Tämä saattaa vaikuttaa opiskelijan psyykkiseen turvallisuuden
tunteeseen kielteisesti. Opettaja olisi tunnin lopuksi voinut opiskelijan
kanssa kahdestaan keskustella läksyjen tekemättömyydestä. Joskus läksyjen
tekemättömyydellä voi olla ihan hyvä syy, eikä sitä halua muiden opiskelijoiden
kuullessa puhua.
Muiden opiskelijoiden käytöksestä päätellen vaikutti
siltä, että opiskelijaa on pidemmän aikaan jo kiusattu. Ehkä hänellä oli
ongelmia myös sosiaalisessa elämässä. Kun joutuu olemaan kiusattuna ja
silmätikkuna, se saa aikaan kielteisiä ajatuksia ja voi johtaa jopa uhkaaviin
tilanteisiin. Jos opettaja olisi paremmin seurannut opiskelijan toimintaa, hän
olisi huomannut tämän piirtämiset. Kun hän olisi huomannut piirrokset, hänen
olisi pitänyt opiskelijan kanssa keskustella asiasta ja ohjata hänet esimerkiksi
opiskelijahuollon piiriin. Mitä varhaisemmassa vaiheessa puututaan
kaikenlaisiin opiskelijoiden ”hätähuutoihin”, saadaan ehkäistyä suurempia
haavereita ja autettua opiskelijaa.
Opettajan tulisi luokkatilanteessa seurata
opiskelijoiden opiskeluilmapiiriä. Mikäli hän havaitsee siellä jotain
erikoista, kuten vetäytyvän ja yksinäisen opiskelijan, niin hän voisi asiasta
yrittää keskustella opiskelijan kanssa ja saada häneen luottamuksellinen
keskusteluyhteys. Tällöin opiskelija voisi avautua tilanteessa ja opettaja
voisi ohjata opiskelijaa avun piiriin. Oppilaitoksista löytyy ohjeita, kuinka
toimitaan uhkaavissa tilanteissa. Näihin olisi hyvä perehtyä, jotta osaa toimia
hädän keskellä oikein.
5. Tietoturva: https://www.youtube.com/watch?v=lV56HIQqxp8
Kun tunti päättyy, opettaja voisi pyytää
opiskelijoita lukitsemaan tietokoneet. Opiskelijoiden lähdettyä luokasta, hän
voisi vielä tarkistaa, että kaikki koneet ovat lukittuna. Opettajan olisi
pitänyt myös lukita oma tietokone ja ottaa omat salassa pidettävät paperit
mukaan, sillä luokkahuoneeseen voi tauon aikana mennä kuka vain avaimilla.
Opettaja ei saisi jättää omia työavaimiaan valvomatta eli ei saisi antaa
opiskelijoiden käyttöön, koska avaimilla luultavasti pääsisi myös muihin koulun
tiloihin, josta voi löytyä salassa pidettäviä asioita.
Kirjaan tähän alle taulukkoon turvallisuusasioita, joita mietin ennen opetusharjoittelun alkua opetuksessa mahdollisia eteentulevia riskejä ja uhkia ja miten niihin varaudun.
Riskit ja Uhkat
|
Miten varaudun
|
Tulipalo
|
Selvitän oppilaitoksen palo- ja
pelastussuunnitelmasta, miten toimitaan.
|
Sairauskohtaus
|
Selvitän, onko opiskelijoilla vakavaa sairautta, joka vaikuttaisi
opetukseen. Selvitän oppilaitoksen osoitteen, jotta osaan sanoa sen
hätäkeskukseen.
|
Kiusaaminen
|
Jos havaitsen kiusaamista, otan
yhteyttä esimerkiksi opinto-ohjaajaan tai ohjaajaani
|
Syrjintä
|
Käytän erilaisia opetusmetodeja, jotta opiskelijat työskentelee
erilaisissa ryhmissä
|
Tietoturva
|
Huolehdin taukojen aikana luokan
oven kiinni, lukitsen tietokoneen, pidän omat tavarani koko ajan mukana.
Ohjeistan myös opiskelijoita pitämään tärkeät tavarat mukana.
|
Ulkopuolinen uhka
|
Selvitän, miten oppilaitoksessa toimitaan ja tarvittaessa toimimme
ohjeen mukaan.
|
Toimintaympäristön esteettömyys
|
Jos havaitsen puutteita tai
viallisia laitteita, ilmoitan niistä välittömästi.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti